• home
    home
  • eleiko
    eleiko
  • test
    test
  • Treat
    Treat
  • Train
    Train
  • work
    work
  • Train
    Train
  • lift
    lift
  • Strength
    Strength
  • Train
    Train

Locatie Hasselt

          Heidestraat 4
          3500 Hasselt
  mailinfo@functionalbody.be

Locatie Mol

        Gompelbaan 209
        2400 Mol
mailinfo@crossfitmol.be

knee pain1 

Een Patellapees ontsteking is een kwaal die vaak voorkomt bij sporten waar veel gelopen of gesprongen moet worden. Deze aandoening wordt ook vaak "jumpers knee" genoemd. Een Patellapees ontsteking kan je opsporen door in zit met het been gestrekt de knieschijf naar beneden te drukken en dan druk uit te oefen met de vinger net onder de punt van de knieschijf. Indien deze test pijn doet, is het aangeraden om beeldvorming (echografie) te laten nemen om na te gaan hoe ernstig de ontsteking reeds is! De pijn treedt vaak op voor de training als het weefsel nog niet voldoende doorbloed is. De pijn vermindert gedurende de training of wedstrijd maar neemt nadien terug toe als het weefsel afgekoeld is. Wanneer de pijn aan de pees echter continue aanwezig is, is de ontsteking reeds ver gevorderd en is een specifieke aanpak nodig.

Voorkomen is beter dan genezen!

Een Patellapees ontsteking kan voor een groot deel voorkomen worden! Neem volgende tips in achting om deze vervelende kwaal te vermijden of indien aanwezig te behandelen:

  1. Zorg voor het juiste schoeisel! Vermijd als voetballer het spelen met carbon zolen op kunstgras. Carbon zolen hebben te weinig schokdemping en warmen te hard op wat de belasting thv de knie en andere structuren vergroot.
    Carbon


  2. Neem regelmatig een bad met een royale hoeveelheid magnesium zout. Magnesium heeft verschillende belangrijke functies. Magnesium zoutbaden helpen oa bij het herstel van je weefsel.
    (verkrijgbaar bij http://gezondheidscentrum.be/contact.html)
     Zechsal Magnesium


  3. Supplementeer Traumeel en een hoge dosis Curcuma (3 x 4 caps per dag). Traumeel is een homeopathisch product dat weefsel herstelt. Curcuma is een kruid dat ontsteking tegen gaat.
    (verkrijgbaar bij http://www.functionalbody.be/contact.html)
     Meriva SL


  4. Vermijd voeding die ontsteking uitlokt! Producten die gluten bevatten zoals brood, snoepgoed en alcohol zijn af te raden.
    http://www.functionalbody.be/nieuws/77-de-warheid-omtrent-gluten.html

  5. Stretch dagelijks de Rectus Femoris. Deze spier is een deel van de quadriceps groep. Indien deze musculatuur verkort is, zorgt deze voor te veel spanning in het weefsel en trekkrachten thv de knie.

    THOMAS TEST

    MOBILISATION WITH MOVEMENT



  6. Zorg dat spilt squats regelmatig terug komen in je krachttrainingsplan. Splits quats zorgen dat je spierlengte en stabiliteit thv de knie onderhouden blijft.

    SPLIT SQUATS



  7. Laat regelmatig spanning uit je weefsel halen. Een efficiënte manier om dit te laten doen is door een FAT tool behandeling. De structuur van de tool en de wrijving van de tool halen spanning uit het gekwetste weefsel en versnellen het herstel. Een ander groot voordeel van de tool is dat het een activerend effect heeft en spontaan je motorische controle verbetert.
    (Boek een behandeling bij http://www.functionalbody.be/contact.html)
    DSC 0011

Leer tijdens de cursus Assess & Correct hoe je mensen kan helpen met veel voorkomende blessures en klachten aan het bewegingsapparaat.
(inschrijven http://www.physicalcoachingacademy.be/nl/onze-formaties/assess-correct)

Geschrreven door Christophe Giardina, eigenaar en Trainer van Test & Trainingscentrum Functionalbody.
Afbeelding: http://livingwellsalina.com/knee-pain/

De kracht van de bovenste ledematen is van essentieel belang. Een lifts die het meeste resultaat geeft om de bovenste ledematen functioneel sterker te maken is de chin-up! Vaak zijn de bovenste ledematen te zwak en onderontwikkeld waardoor maximale acceleratie uitblijft. Om maximale sprintsnelheid te produceren moet het torsie-effect wat door het rechter been gecreëerd wordt gecounterd worden door de linker torso en visa versa. Progressief de weerstand verzwaren in de chin-up is een manier om rotatie thv van de romp tegen te gaan! Dit trainingseffect zorgt voor een betere krachtoverdracht naar de ondersteledematen!

Leer tijdens de cursus Program Design hoe je de meest efficiënte trainingsplannen schrijft in functie van de doelstelling en noden van je cliënteel.

Geschreven door Christophe Giardina, eigenaar en trainer van Test & Trainingscentrum Functionalbody
Atleet Daniele Zotti, speler bij Patro-Eisden

Pagina 1 van 40

Social media

like-us-on-facebook

youtube

Kalender

Lessen

27 augustus 2016 10:00 - 11:00

Locatie Hasselt, Hasselt



Lees verder Resterende plaatsen: 7


29 augustus 2016 20:00 - 21:00

Locatie Hasselt, Hasselt



Lees verder Resterende plaatsen: 8


31 augustus 2016 20:00 - 21:00

Locatie Hasselt, Hasselt



Lees verder Resterende plaatsen: 8


Nieuwsbrief




Joomla Extensions powered by Joobi

Referenties

Ik ken Christophe en Evie al enkele jaren. Ik deel met hen hun passie voor sport en gezondheid.
Zij waren er bij toen ik mijn eerste stapjes nam in het mountainbiken. 
Nu Christophe het mountainbiken op een lager pitje gezet heeft rijdt hij regelmatig een rit samen met mij. Pure fun uiteraard!
 
In de jaren dat ik bevriend ben met Christophe en Evie heb ik uiteraard ook al kennis gemaakt met Functional Body. Voor al mijn sportgerelateerde kwaaltjes kan ik bij hen terecht. Zo werd ik er al succesvol geholpen voor hielspoor in mijn voetzolen en voor lage rugpijn op de fiets. Momenteel staan we voor de grootste uitdaging tot op heden: de revalidatie van mijn schouderfractuur na een val met de mtb. Alles verloopt voorspoedig en ik twijfel er niet aan dat ook dit een succesverhaal wordt!
Wat mij vooral aanspreekt in de aanpak van Functional Body is niet gewoon de behandeling van de kwetsuur maar het aanpakken van het onderliggende probleem dat de kwetsuur veroorzaakt. Hoe doen ze dit? Alles draait rond balans en evenwicht. Is het lichaam in balans? Is er een evenwicht tussen de rechter- en linker lichaamshelft? Is er een evenwicht tussen kracht en mobiliteit? Via een gestandaardiseerd testprotocol word je lichaam getest om te kijken waar het probleem dat je lichaam in disbalans brengt zich situeert. Dit kan een mobiliteits- of krachtverschil zijn, of een combinatie van beiden. Daarop wordt er een gepersonaliseerd oefenprogramma opgesteld dat in verschillende fases het probleem aanpakt. Je traint niet enkel ter plekke bij hen maar je krijgt ook, indien gewenst en/of noodzakelijk, een gepersonaliseerd oefenprogamma mee om thuis of in de gym af te werken buiten je trainingen bij Functional Body. 
 
Voor mijn vragen over (sport)voeding kan ik ook bij hen terecht. Ook hier kan je rekenen op een persoonlijke aanpak. Ga je voor de ideale sportvoeding, een gezonder eetpatroon of gewichtsverlies: bij Functional Body weten ze wat te doen!
 
Het positivisme en enthousiasme dat Christophe en Evie uitdragen werkt beslist aanstekelijk. Je wordt er echt gemotiveerd en persoonlijk begeleid en dat maakt het verschil! 
 
Wat je doelstelling ook is (conditie opbouwen, gezondheid verbeteren, trainen voor een specifieke uitdaging, krachttraining, voedingsbegeleiding, figuurverbetering, enz.), bij Functional Body weten ze van aanpakken en je kan er zeker van zijn dat je er altijd een persoonlijke begeleiding op maat krijgt. Een programma opgesteld om jouw persoonlijke doelen te verwenzenlijken. Realistisch maar effectief. Ik raad dit voor iedereen aan. Twijfel niet, maak een afspraak. Ik garandeer je dat je er geen spijt van zal krijgen!!
 
 
 
Back to Top