• home
    home
  • test
    test
  • Treat
    Treat
  • Train
    Train
  • work
    work
  • Train
    Train
  • lift
    lift
  • Strength
    Strength
  • Train
    Train
  • PERFORM
    PERFORM

Locatie Hasselt

          Heidestraat 4
          3500 Hasselt
  mailinfo@functionalbody.be

Locatie Mol

        Gompelbaan 209
        2400 Mol
mailinfo@crossfitmol.be

Pull-ups zijn een vorm van atletisch vermogen en lichaamsbesef. Wanneer iemand evolueert van geen pull-up kunnen naar 1 herhaling, is dit een enorme progressie. Om een extra boost aan je pull-ups te geven is het interessant om jezelf mechanisch zo efficiënt mogelijk te maken! Dit doe je door je grip te variëren.

Je sterkste grip is de neutrale grip, tijdens deze grip kunnen je armflexoren het meeste kracht produceren. Een andere mechanisch sterke grip is de gesupineerde grip oftewel de grip met je vingers naar je toe! Door deze beide grepen met elkaar te variëren tijdens je set kan je na een aantal sessies een plateau overschrijden en lukt het je om 1 à 2 extra herhalingen uit de tank te halen.

Geschreven door Christophe Giardina, eigenaar en trainer van test en trainingscentrum Functionalbody

Atlete Miek Maes:
http://www.gezondheidscentrum.be

Ladder drills

Maken speedladders en parachute drills je sneller is een vraag die ik vaak krijg van mijn atleten. En waarom Ronaldo en andere toppers deze activiteit doen.

Één ding hebben alle toppers gemeen en dit is een uitzonderlijke motorische controle. Toppers zijn niet enkel goed in hun sport maar beheersen vaak ook andere coördinatieve sporten! Daarom dat voetballers bv vaak goed kunnen tennissen en gymnasten bv geen enkel probleem hebben met een simpele taak zoals een zware bench press. Maw woorden geef een top atleet enige vorm van training, goed of slecht, hij zal dit zonder probleem kunnen uitvoeren. Het type training vertelt echter meer over de atleet dan over de training.

Coaches integreren speedladders en parachute drills vaak om snelheid te verbeteren. Deze vorm van training heeft echter geen effect op deze complexe vaardigheid. De ladder en parachute veranderen de loopmechanica van de sporter dusdanig dat je er zelfs langzamer van wordt. Welke atleet loopt tijdens zijn sport met zulke kleine stappen en met zijn ogen naar de grond gericht? Elite sprinters werken nooit met speedladders voor de simpele reden dat ze niet werken. Ladder- of parachute drills maken een atleet enkel beter in het lopen in een ladder of met een parachute.

Zoals besproken in vorige artikels is startsnelheid een kwestie van inertie overwinnen. Telkens je sprint, springt of gooit overwin je inertie. Hetgeen een atleet beter maakt in inertie overwinnen is simpelweg sterker worden. Sterker word je door fases van functionele hypertrofie en maximale kracht met elkaar af te wisselen. De diepe squat is een lift voor de onderste ledematen die al mijn atleten moeten beheersen. De doelstelling bij mijn spelers is om binnen het jaar 1,5 x lichaamsgewicht te back squaten en 1,2 x te front squaten. Indien dit behaald wordt is er voldoende maximale kracht en is de atleet pas klaar om kracht om te zetten in power! Vergeet explosieve training indien deze waarden niet aanwezig zijn! Een 2pk ‘chip tunen’ doe je niet.

squat Jarne

Leer tijdens de cursus program design hoe je de meest efficiënte trainingsplannen plant en periodiseert aan de hand van de noden van je atleten:
http://www.functionalbody.be/workshops/program-design.html

Geschreven door Christophe Giardina, eigenaar en Trainer van Test & Trainingscentrum Functionalbody
Atleten Jarne Vreijsen

Een simpele manier om de power output van een atleet te verbeteren is door het integreren van weerstandskettingen! Het grote voordeel van deze tool is dat de weerstand aangepast wordt aan de mechanisch sterkste positie van de lifter dwz dat de weerstand minder is daar waar de atleet mechanisch het zwakst is en het grootst is daar waar de atleet mechanisch het sterkst is. Deze manier van training vergoot oa de power output van de sporter. Een ander voordeel van dit type training is de instabiele component van de kettingen. Deze component vergroot de rekruteringen van de stabiliserende spieren.

Leer tijdens de cursus program design hoe je op de meest efficiënte manier weerstandskettingen inzet en bij welke oefeningen:

http://www.functionalbody.be/workshops/program-design.html

Geschreven door Christophe Giardina, eigenaar en trainer van Test & Trainingscentrum Functionalbody.
Atleet Jarne Vrijesen, speler bij MVV Maastricht.

Pagina 1 van 38

Social media

like-us-on-facebook

youtube

Kalender

Lessen

27 juni 2016 20:00 - 21:00

Locatie Hasselt, Hasselt



Lees verder Resterende plaatsen: 6


29 juni 2016 20:00 - 21:00

Locatie Hasselt, Hasselt



Lees verder Resterende plaatsen: 6


02 juli 2016 10:00 - 11:00

Locatie Hasselt, Hasselt



Lees verder Resterende plaatsen: 8


Nieuwsbrief




Joomla Extensions powered by Joobi

Referenties

Ik ken Christophe en Evie al enkele jaren. Ik deel met hen hun passie voor sport en gezondheid.
Zij waren er bij toen ik mijn eerste stapjes nam in het mountainbiken. 
Nu Christophe het mountainbiken op een lager pitje gezet heeft rijdt hij regelmatig een rit samen met mij. Pure fun uiteraard!
 
In de jaren dat ik bevriend ben met Christophe en Evie heb ik uiteraard ook al kennis gemaakt met Functional Body. Voor al mijn sportgerelateerde kwaaltjes kan ik bij hen terecht. Zo werd ik er al succesvol geholpen voor hielspoor in mijn voetzolen en voor lage rugpijn op de fiets. Momenteel staan we voor de grootste uitdaging tot op heden: de revalidatie van mijn schouderfractuur na een val met de mtb. Alles verloopt voorspoedig en ik twijfel er niet aan dat ook dit een succesverhaal wordt!
Wat mij vooral aanspreekt in de aanpak van Functional Body is niet gewoon de behandeling van de kwetsuur maar het aanpakken van het onderliggende probleem dat de kwetsuur veroorzaakt. Hoe doen ze dit? Alles draait rond balans en evenwicht. Is het lichaam in balans? Is er een evenwicht tussen de rechter- en linker lichaamshelft? Is er een evenwicht tussen kracht en mobiliteit? Via een gestandaardiseerd testprotocol word je lichaam getest om te kijken waar het probleem dat je lichaam in disbalans brengt zich situeert. Dit kan een mobiliteits- of krachtverschil zijn, of een combinatie van beiden. Daarop wordt er een gepersonaliseerd oefenprogramma opgesteld dat in verschillende fases het probleem aanpakt. Je traint niet enkel ter plekke bij hen maar je krijgt ook, indien gewenst en/of noodzakelijk, een gepersonaliseerd oefenprogamma mee om thuis of in de gym af te werken buiten je trainingen bij Functional Body. 
 
Voor mijn vragen over (sport)voeding kan ik ook bij hen terecht. Ook hier kan je rekenen op een persoonlijke aanpak. Ga je voor de ideale sportvoeding, een gezonder eetpatroon of gewichtsverlies: bij Functional Body weten ze wat te doen!
 
Het positivisme en enthousiasme dat Christophe en Evie uitdragen werkt beslist aanstekelijk. Je wordt er echt gemotiveerd en persoonlijk begeleid en dat maakt het verschil! 
 
Wat je doelstelling ook is (conditie opbouwen, gezondheid verbeteren, trainen voor een specifieke uitdaging, krachttraining, voedingsbegeleiding, figuurverbetering, enz.), bij Functional Body weten ze van aanpakken en je kan er zeker van zijn dat je er altijd een persoonlijke begeleiding op maat krijgt. Een programma opgesteld om jouw persoonlijke doelen te verwenzenlijken. Realistisch maar effectief. Ik raad dit voor iedereen aan. Twijfel niet, maak een afspraak. Ik garandeer je dat je er geen spijt van zal krijgen!!
 
 
 
Back to Top